Klachtenprocedure Buitenkans
Wat te doen bij onvrede?
We doen natuurlijk allemaal ons uiterste best, maar het kan voorkomen dat u te maken krijgt met onvrede, klachten of geschillen. Om ervoor te zorgen dat onvrede over de zorg die u krijgt goed en snel aangepakt wordt, kunt u gebruik maken van vele mogelijkheden. U kunt zelf kiezen welke van de onderstaande mogelijkheden het beste bij u past.
- Ga in gesprek met de persoon waarover u niet tevreden bent. Probeer er samen uit te komen.
- Neem contact op met de vertrouwenspersoon.
- Zorgboerderij Buitenkans heeft via de Vereniging Zorgboeren Overijssel Ben Eikelboom bereidt gevonden om als vertrouwenspersoon op te treden. Ben luistert naar uw verhaal en kijkt wat nodig is om uw probleem op te lossen. Hij kan u als u dat wilt, helpen met het gesprek tussen u en de persoon waarover u niet tevreden bent. Of hij helpt u bij het indienen van een klacht. De vertrouwenspersoon werkt onafhankelijk en is er speciaal voor u. U kunt Ben bereiken via beneikelboom@gmail.com of 06-25377642
- Wanneer de zorg wordt verleend vanuit de Jeugdwet geldt dat de klacht besproken kan worden met een cliëntvertrouwenspersoon van Jeugdstem. Heleen Tijhoff is via Jeugdstem gekoppeld aan zorgboerderij Buitenkans. Zij helpt u dan verder. Zie http://www.jeugdstem.nl voor meer informatie of bel naar 088 555 1000.
- Als u het niet eens bent met de vrijheidsbeperkingen die uw zorgaanbieder u oplegt, is er een speciale cliëntvertrouwenspersoon (Wet zorg en Dwang) die u daarbij kan helpen. Wie dit is, is afhankelijk van de regio waarin uw zorgaanbieder is gevestigd. Anne-Mieke ten Brinke kan u hierover informeren.
- Ook kunt u contact opnemen met een klachtenfunctionaris.
- De aangewezen klachtenfunctionaris vanuit de Vereniging Zorgboeren Overijssel is; Anne-Mieke ten Brinke van ten Brinke zorg en advies. Vermeld dat u contact opneemt met een klacht die speelt bij een zorgboerderij die lid is van de Vereniging Zorgboeren Overijssel. U kunt Anne-Mieke bereiken via info@tenbrinkezorgadvies.nl of 06 52546984
Anne-Mieke kan beide partijen ondersteunen en adviseren. Als klachtenfunctionaris staat zij neutraal ten opzichte van de u als klager en degene waartegen u een klacht hebt ingediend. Op deze manier staat ze neutraal tussen de partijen en kan ze helpen om te komen tot een oplossing en herstel.
- De aangewezen klachtenfunctionaris vanuit de Coöperatie Boer en Zorg waar zorgboerderij Buitenkans ook bij is aangesloten, is Ben Eikelboom. Hij luistert naar uw verhaal en kan bij onvrede bemiddelen om een oplossing te vinden waar iedereen tevreden over is. Hij kan u ook ondersteunen, informatie en advies geven bijvoorbeeld over de verschillende mogelijkheden om een klacht in te dienen. U kunt Ben bereiken via klachtenfunctionaris@boerenzorg.nl of 06-25377642
- Als zorgaanbieder heeft Zorgboerderij Buitenkans een eigen klachtenprocedure. Deze beschrijft hoe we uw klacht behandelen. Deze kunt u vinden op https://www.zorgboeren.nl/zorgboerderijen/buitenkans
- Soms lukt het niet om een oplossing te vinden met ons als zorgboerderij. U kunt dan een klacht indienen bij de Landelijke Klachtencommissie Landbouw en zorg https://www.iar.nl/klachtencommissie/ of bij de Geschillencommissie Landbouwzorg https://www.iar.nl/geschillencommissie-landbouwzorg/ .
Meer informatie hierover kunt u opvragen bij de klachtenfunctionaris.

